راهنمای سفر به جزیره هرمز

جزیره هرمز کجاست؟


جزیره هرمزه، جزیره‌ای در ۴۲ کیلومتری خلیج‌فارس است. شکل آن از روی نقشه، شبیه یک مخروط ناتمام است. فقط یکی از روستاهای هرمز ساکنانی دارد و کسی در باقی قسمت‌های آن زندگی نمی‌کند.

جزیره هرمز در حدود ۸ کیلومتر با بندر عباس فاصله دارد و ازنظر موقعیت استراتژیک کلید خلیج‌فارس است.


اگر می‌خواهید به این جزیره برسید، دو راه دارید:

راه اول این است که از طریق اسکله شهید حقانی بندرعباس به این جزیره برسید که بیش از نیم ساعت طول می‌کشد.

راه دوم هم این است که صبح زود از طرف جزیره قشم به اسکله شهید ذاکری بروید و با قایق‌موتوری با حدود نیم ساعت قایق‌سواری به این جزیره برسید.


جزیره هرمز به‌خاطر خاک سرخش مشهور است.رسوبات زمین‌شناختی و مواد معدنی خاک هرمز، این جزیره را به بهشت زمین‌شناسان تبدیل کرده است. بلندترین نقطه جزیره هرمز ۱۸۶ متر از سطح دریا فاصله دارد.

بهترین فصل برای مسافرت به هرمز، نیمه دوم سال است. اواسط پاییز تا اواخر زمستان که هوای مناطق خلیج‌فارس کاملا بهاری و مطبوع می‌شود، بهترین زمان برای تماشای جزیره هرمز است.

مکان های دیدنی هرمز


دره رنگین‌کمان


رسوبات معدنی متفاوت در این منطقه از هرمز، باعث به‌وجودآمدن طیف رنگ‌های متفاوت شده‌اند که شما را شگفت زده میکند.

رنگ‌های قرمز، مشکی، نقره‌ای و زرد بیشترین رنگی است که در خاک دره رنگین‌کمان به چشم می‌خورد. این رنگ‌ها مانند فرشی طبیعی روی زمین گسترده شده است و چشم‌ها را نوازش می‌دهد. این دره مثل دره ستارگان قشم از دیدنی‌های طبیعی منطقه است.

قلعه پرتغالی ها


پرتغالی‌ها با لشکرکشی به تنگه هرمز و تصرف آن قصد داشتند بر مناطق استراتژیک دنیا مسلط شوند. نتیجه این روند استعماری، اشغال هرمز به مدت طولانی بود. هنوز هم بقایای لشکر پرتغالی‌ها در بندرعباس، جزیره قشم و جزیره هرمز مشاهده می‌شود. یکی از این بقایا، قلعه پرتغالی‌هاست. بنایی جالب که از دوران استعمار پرتغال در خلیح فارس باقی‌مانده است. توپ‌ها و دیوارهای سنگی و مستحکم، اولین چیزی است که با ورود به قلعه پرتغالی ها توجهتان را جلب خواهد کرد.

در ورودی قلعه پرتغالی‌ها هم بازارچه‌ای محلی دایر است که بهترین مکان برای خرید سوغاتی هرمز محسوب می‌شود.

دره مجسمه


اگر حدود نیم ساعت تا ساحل هرمز پیاده‌روی کنید، به منطقه‌ای می‌رسید که دره مجسمه نام دارد. عوارض زمین‌شناختی جالب سنگ‌های رسوبی و آهکی، باعث شده‌ است تا سنگ‌هایی که از دل آب سر برآورده‌اند مثل مجسمه‌های طبیعی شکل داشته باشند.می‌توانید بسته به خلاقیت دیدتان شکل حیوانات یا اشیا مختلف را در سنگ‌های فرم گرفته ببینید.

جنگل حرا


حرا یا مانگرو، گونه‌ای از گیاهان آب شور است که در بسیاری از نقاط خلیج‌فارس رشد کرده است. دسته‌ای از جنگل‌های حرای خلیج‌فارس در اطراف جزیره هرمز قرار گرفته‌اند.

درختان حرا خاصیت جالبی دارند. آنها می‌توانند شوری را از آب بگیرند و در واقع یک آب شیرین‌کن طبیعی به حساب می‌آیند. جنگل‌های حرا طاقت سرما را ندارند و در دمای کمتر از ۵ دره سانتی‌گراد آسیب جدی می‌بینند. این درختان در حالت مد در آب فرو می‌روند و در جزر حتی می‌توانید ریشه‌های آنها را ببینید. می‌ توانید بعد از رسیدن به جزیره هرمز، از قسمت شمال شرقی آن سوار قایق‌موتوری شوید و از جنگل‌های حرا بازدید کنید.

جزیره هنگام


خاک ساحل هنگام به‌خاطر رسوبات مختلفی، به‌شکل براق و نقره‌ای به نظر می رسد. آب ساحل هنگام به‌خاطر وجود فیتوپلانکتون‌های آب، درشب درخشنده و رویایی هستند.

اگر به جزیره هرمز رفتید می‌توانید با یک قایق‌موتوری از ساحل هنگام و دلفین‌های آن دیدن کنید.البته در اکثر مواقع اجازه دسترسی و پیاده‌شدن در این جزیره را نخواهید داشت.متاسفانه رفتار نامناسب گردشگران با خاک هنگام باعث شده‌ مسئولان محیط زیست استان هرمزگان، از ورود گردشگران به این ساحل زیبا جلوگیری کنند.

غار مراقبه یا الهه نمک


یکی از عجایب جزیره هرمز، غار مراقبه است. علت نامگذاری این غار، سکوت آن است.علت سکوت و آرامشی که در این غار وجود دارد،وجود بلور نمک در آن است. بلور نمک، سروصدای اضافی محیط را به خود جذب می‌کند که باعث می‌شود انرژی مثبتی در غار جریان داشته باشد.

غواصی در اطراف هرمز


اطراف هرمز به دلیل موقعیت مساعد عمق و آب دریا مناسب ترین مکان برای غواصی است مخصوصا برای کسانی که غواصی حرفه ای بلد نیستند.دیدن کف دریا، ماهی‌ها و مرجان‌های دریایی در عین جذابیت، بسیار آرامش‌بخش است. برای غواصی در اطراف هرمز باید یکی از تورهای نیم‌روزه غواصی در هرمز را رزرو کنید. همه تجهیزات غواصی به شما داده می‌شود و هر دو نفر با یک مربی وارد آب می‌شوند.

فرش خاکی در جزیره هرمز


هنرمندان جزیره هرمز با استفاده از خاک‌های رنگی این جزیره، اقدام به خلق آثار هنری متفاوتی می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین این آثار فرش خاکی است که در همه جای ساحل هرمز به چشم می‌خورد. البته این کار از لحاظ زیست محیطی چندان درست نیست و به زیست‌بوم هرمز ضربه می‌زند.

هزینه سفر به جزیره هرمز


سفر به هرمز میتواند برای شما کم هزینه باشد. اکثر مناطق دیدنی هرمز ورودی رایگان دارند.اقامت در هرمز بسته به کیفیت محل اقامت قیمت‌های متفاوت دارد. علاوه بر هتل، می‌توانید از هاستل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی هرمز هم استفاده کنید. قیمت هتل و اقامتگاه‌های این شهر متفاوت هستند و بسته به امکانات تعیین می‌شوند. البته شما می‌توانید در ساحل هرمز کمپ بزنید که رایگان هم هست. فقط رفت‌وامد آب هنگام جزر و مد را هم در نظر بگیرید.

حرف آخر


  • برای کمپ‌زدن در ساحل هرمز، حتما میزان بالاآمدن آب در هنگام مد را از محلی‌ها بپرسید. ممکن است حواستان نباشد و هنگام مد، اتفاق ناخوشایندی برای خودتان یا وسایل الکترونیکی‌تان بیفتد.
  • به‌هیچ‌وجه هوس نکنید قسمتی از خاک هرمز را به‌عنوان یادگاری با خودتان ببرید با این کار طبیعت هرمز در طول چند سال نابود خواهد شد.ضمن اینکه این کار ممنوع هم است و در فرودگاه‌ بندرعباس اجازه نخواهید داشت خاک را با خودتان جایی ببرید.
درباره ما

دفتر خدمات مسافرتی ایرانگردی و جهانگردی برآمده از شرکت سرمایه گذاری ایرانگردی و جهانگردی وابسته به صندوق بازنشستگی کل کشور و سازمان تامین اجتماعی با در اختیار داشتن بیش از 50 هتل در پهنه کشور عزیزمان ایران در سال 1395 تاسیس گردید و از آن تاریخ تلاش نمود تا برخورداری از خدمات سفر را برای قشر گرانمایه کشور که همان بازنشستگان می باشند سهل الوصول و اقتصادی نماید

بیشتر
تهران ، خیابان ولیعصر ، روبروی سه راه توانیر ، بن بست شمس ، پلاک ۳
021-88772860
©2024 ITTIC, All Right Reserved