راهنمای سفر به قطر

تاریخچه قطر


صنعت مروارید در کشور قطر با شروع زندگی در سواحل دریای خلیج فارس آغاز شد و بعد از مدتی در سده ۱۸۰۰ این کشور تحت حاکمیت قبیله آل ثانی قرار گرفت.

کشور قطر در اواخر قرن نوزدهم میلادی تا جنگ جهانی اول توسط امپراتوری عثمانی اشغال شد. در این مدت قراردادی بین دولت عثمانی و انگلستان به امضا رسید و دولت عثمانی بعد از این توافق از حاکمیت خود بر قطر صرف‌نظر کرد.

در سال ۱۹۳۹میلادی برای اولین‌بار کشف نفت در قطر اتفاق افتاد اما شروع جنگ جهانی دوم باعث جلوگیری از اکتشافات نفتی در این کشور شد. در سال ۱۹۷۱ این کشور با به دست آوردن استقلال به عنوان یک ایالت مستقل با حاکمیت آل ثانی توانست مسیر پیشرفت را طی کند.

این کشور در سال ۲۰۱۸ توانسته مبلغ ۱۲۸ هزار دلار به ازای هر نفر به‌دست آورد. به این ترتیب قطر نام خود را در لیست ثروتمندترین کشور جهان به عنوان اولین کشور ثبت کرد.

بهترین زمان سفر به قطر


بهترین زمان برای سفر به قطر اواسط ماه آذر تا اواسط ماه اسفند است.در حالت کلی فصل زمستان بهترین شرایط آب‌و‌هوایی در قطر در انتظار گردشگران است. در اردیبهشت، مهر و آبان شرایط آب‌وهوایی معتدل در قطر حاکم است.

دمای هوای قطر در ماه‌های تابستان به بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و گردشگران نمی‌توانند زمان مناسبی را در بیرون از هتل یا مراکز خرید سپری کنند. بارندگی این کشور بسیار کم است و در زمان شروع فصل سرد سال رخ می‌دهد.


ویزای سفر به قطر از ایران


۸۳ کشور برای ورود به قطر نیاز به اخذ ویزا ندارند اما متاسفانه نام کشور ایران در این بین نیست. مدت اقامت مجاز و اعتبار ویزا بستگی به کشور مبدا دارد. شرایط دریافت ویزای قطر از ایران به صورت ویزای فرودگاهی و ویزای الکترونیکی (مجوز الکترونیکی سفر یا eTA) است و مسافران به مدت ۳۰ روز می‌توانند در این کشور اقامت داشته باشند. نکته مهم جهت اخذ ویزای الکترونیکی دسترسی به مستر کارت و ویزا کارت است.

مکان های دیدنی قطر


موزه ملی قطر (National Museum of Qatar)

موزه ملی قطر در زنده نگه‌داشتن تاریخ، میراث و فرهنگ غنی آن تاثیر مثبتی دارد. ساختمان این موزه در گذشته کاخ تاریخی حکومت آل ثانی بود که امروزه به صورت بازسازی شده پذیرای مراجعه‌کنندگان است.

علاوه بر ساختمان قدیمی، ساختمان جدید کاخ، آثار هنری نوآورانه را از هنرمندان قطری و بین‌المللی در معرض نمایش قرار داده است. این موضوع دربردارنده اشیا کمیاب و گرانبها است که فرصت یادگیری و تعامل را به مراجعه کنندگان خود می‌دهد.

موزه هنرهای اسلامی (Museum of Islamic Art)

موزه هنرهای اسلامی در منطقه انتهای جنوب خلیج دوحه قرار دارد. این موزه در شهر دوحه به علت در برگرفتن مجموعه هنرهای اسلامی ۱۳۰۰ ساله مورد توجه بسیاری از افراد در سراسر دنیا قرار گرفته است. موزه هنرهای اسلامی دوحه در سال ۲۰۰۸ توسط معمار چینی آمریکایی افتتاح شد.

معماری این موزه نمادی از طراحی‌های باستانی خاورمیانه است. این موزه مجموعه‌ بسیار ارزشمند از کتاب‌های قدیمی و کمیاب اسلامی، سرامیک، شیشه، عاج، جواهرات، فلزکاری، مینیاتور، صنایع چوبی، منسوجات و پوشاک را در خود جای داده است.

 موزه هنر مدرن عرب (Arab Museum of Modern Art)


این موزه در شهر دوحه، آثار هنرمندان جهان عرب را در معرض دید عموم قرار می‌دهد. در سال ۲۰۱۰ آثار موجود در این موزه به طور موقت در ساختمان یک مدرسه به نمایش گذاشته شده بود که بعد از ۳ سال در ۲۰۱۳ فعالیت خود را آغاز کرد. این موزه، نمایشگاه دائمی آثار هنرمندان بزرگی مثل اتل عدنان، یوسف احمد و شیرین نشاط را در خود جای داده است.

 موزه ایستگاه آتش‌نشانی (Fire Station Qatar)


ایستگاه آتش نشانی دوحه در سال ۱۹۸۲ ساخته شد و بعد از خدمت بیش از سی ساله خود در اواخر دسامبر ۲۰۱۲ تبدیل به یکی از موزه های قطر شد. این موزه نوعی گالری هنرمندان تازه‌کار به حساب می‌آید.

نمایشگاه‌های این گالری به صورت چرخشی است، یعنی حالت دائمی ندارد و هر ساله هنرمندان بسیاری از سراسر دنیا مثل فرانسه و روسیه جهت ارائه کارهای هنری خود به این موزه می‌آیند. همچنین این موزه دارای سالن غذاخوری و کافی‌شاپ است.

 موزه مشیرب (Msheireb Museum)


این موزه در شهر دوحه بخش جدایی‌ناپذیر مراکز تجاری قدیمی و سبک زندگی سنتی در کشور قطر را به نمایش گذاشته است. موزه مشیرب حاصل بازسازی چهار خانه قدیمی است. این خانه‌ها در زمان‌های قدیم در بخش توسعه‌یافته آن دوره قرار داشتند.

موزه فیصل بن قاسم آل ثانی (Sheikh Faisal Bin Qassim Al Thani Museum)


موزه فیصل بن‌قاسم آل ثانی بیش از ۳۰ هزار اشیای قیمتی دارد. این اشیا از تاریخ‌های مختلف از عصر ژوراسیک تا اوایل دوره اسلامی و تا به امروز هستند که دربردارنده هنرهای اسلامی در میراث قطر، وسایل نقلیه، ارز و جواهرات هستند.

این موزه از بزرگ‌ترین مجموعه‌های خصوصی شمشیر و سلاح جهان است که باید در راهنمای سفر به قطر به آن اشاره کرد. یکی از نکات برجسته این موزه اتاق قرآن است. موزه فیصل بن‌قاسم آل ثانی فرهنگ‌های مختلفی را از جوامع اروپای جنوبی، شمال آفریقا، خاورمیانه و جنوب آسیا را به هم ارتباط داده است.

دهکده فرهنگی کاتارا (Katara Cultural Village)

در اصل کاتارا نام باستانی قطر بود و در گذشته این کشور با نام کاتارا شناخته می‌شد. با در نظر گرفتن این موضوع دهکده فرهنگی کاتارا مجموعه‌ای از ساختمان‌ها است که با توجه به معماری قدیم و باستانی کشور قطر ساخته شده‌اند. دهکده کاتارا مجموعه‌ای از تئاترها، گالری‌ها، صحنه‌های نمایش و رستوران‌هایی است که غذاهای محلی و بین‌المللی سرو می‌کنند.

دهکده کاتارا مجهز به یک ساحل خصوصی در نوار شنی ۱.۵ کیلومتری است که در این محل منطقه‌ای برای بازی کودکان در نظر گرفته شده است. بازدیدکنندگان می‌توانند با پرداخت هزینه اضافی از فعالیت‌هایی مثل اسکی روی آب و پاراسل هم استفاده کنند.

قلعه زباره (Zobara Fort)


این قلعه در شهر زباره قطر واقع است. قلعه زباره بارزترین و برجسته‌ترین مکان باستان شناسی این شهر است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

این ساختمان معماری قلعه‌های عربی با دیوارهای ضخیم را به نمایش گذاشته است که در گذشته از آن برای دفع مهاجمان و سرد نگه‌داشتن محیط داخلی استفاده می‌کردند. این قلعه از بخش‌های مختلفی مثل کاخ‌های مسکونی، مساجد، خانه‌های حیاط‌دار، کلبه‌های ماهیگیران و قبرستان تشکیل شده است.

سایر مکان های دیدنی قطر


برج های برزان

ساحل فویرط

ساحل دخان

ساحل وکر

ساحل مروارید

بازار سوق واقف

تفریحات شبانه برای راهنمای سفر به قطر


دوحه کورنیش (Doha Corniche)

یکی از جاذبه‌های شهر دوحه تفرجگاه کورنیش است که در فاصله ۷ کیلومتری این شهر قرار دارد. این محل یک مسیر پیاده‌روی هلالی شکل است که آبنماهای جذاب زیبایی آن را دو چندان کرده است. دوحه کورنیش محل برگزاری جشن‌های ملی و روز ملی ورزش در این کشور است. فعالیت قایق‌سواری در این محل طرفداران بسیاری دارد که در حین قایق‌سواری می‌توانید از زیبایی شهر دوحه لذت ببرید.


بازارگردی (Shopping)


پارک های قطر

مراکز خرید قطر


مرکز خرید ویلاجیو (Villaggio Mall)

این مرکز خرید از جمله مراکز خرید مجلل و باشکوه است که به سبک ونیزی معماری شده است، به طوری که یک کانال آب از میان آن عبور می‌کند و به خریداران امکان قایق سواری می‌دهد. مرکز خرید ویلاجیو از دو بخش رستوران و فروشگاه‌ها تشکیل شده است. قرار گرفتن در بالکن این مرکز خرید تداعی‌کننده حضور در شهرهای قدیمی ایتالیا است.


مرکز خرید تاوار (Tawar Mall)

طراحی مرکز خرید تاوار برخلاف مرکز خرید ویلاجیو به سبک مدرن است. معماران برای طراحی این مرکز خرید از بازارهای قدیمی دوحه و قطر الهام گرفته‌اند. تاوار در مرکز شهر دوحه واقع شده است و فروشگاه‌های مختلف در آن قرار دارند. همچنین وجود چند کافی شاپ در این مرکز خرید محل مناسبی برای استراحت بین خرید هستند.


مرکز خرید حزم (Al Hazm Mall)

یکی دیگر از مراکز خرید لوکس و شیک قطر، مرکز خرید حزم است. بازدید از این مرکز خرید تجربه بسیار عالی و شگفت‌انگیزی را در ذهن مراجعه‌کنندگان به ثبت می‌رساند. معماری حزم به سبک ایتالیایی است و فروشگاه‌ها کافه‌ها و رستوران‌های مختلفی در این محل در انتظار مراجعه‌کنندگان خود هستند. رستوران‌های مرکز خرید حزم غذاهای مختلفی از سراسر جهان را به مشتریان ارائه می‌دهند.


مرکز خرید سیتی سنتر (City Center Mall)

مرکز خرید سیتی سنتر از جمله مراکز خرید قدیمی و بزرگ دوحه است. محل قرارگیری مرکز خرید سیتی سنتر در بخش مرکزی شهر هست. افرادی که علاقه‌مند به خرید یا سرگرم شدن در اوقات فراغت خود هستند بدون شک لازم است به این مرکز خرید مراجعه کنند. مرکز خرید سیتی سنتر از ۳۵۰ فروشگاه و ۳۸ رستوران تشکیل شده است.


مرکز خرید مرقاب (Mirqab Mall)

مرکز خرید مرقاب یکی دیگر از مراکز خرید دوحه است که در کلاس جهانی توانسته جایگاه به خصوصی را به خود اختصاص دهد. در واقع این مرکز خرید یکی از خیابان‌های قدیمی و معروف دوحه است که مغازه های شیشه‌ای دو طرف آن را محاصره کرده‌اند. علاوه بر فروشگاه‌های متعدد، رستوران‌های مختلف هم در این مسیر وجود دارند.


مرکز خرید گیت در راهنمای سفر به قطر (The Gate Mall)

این مرکز خرید تجربه بی‌نظیری از خرید و لذت غذاخوردن را در ذهن شما ثبت می‌کند. مرکز خرید گیت از نظر معماری توانسته برنده جایزه بین‌المللی طراحی شود. فروشگاه‌های مختلف درآمیخته با فرهنگ و هنر در کنار رستوران‌های بین‌المللی از جمله لذت‌هایی است که با مراجعه به مرکز خرید گیت با آن روبه‌رو خواهید شد.

درباره ما

دفتر خدمات مسافرتی ایرانگردی و جهانگردی برآمده از شرکت سرمایه گذاری ایرانگردی و جهانگردی وابسته به صندوق بازنشستگی کل کشور و سازمان تامین اجتماعی با در اختیار داشتن بیش از 50 هتل در پهنه کشور عزیزمان ایران در سال 1395 تاسیس گردید و از آن تاریخ تلاش نمود تا برخورداری از خدمات سفر را برای قشر گرانمایه کشور که همان بازنشستگان می باشند سهل الوصول و اقتصادی نماید

بیشتر
تهران ، خیابان ولیعصر ، روبروی سه راه توانیر ، بن بست شمس ، پلاک ۳
021-88772860
©2024 ITTIC, All Right Reserved