راهنمای سفر به تبریز

فاصله شهر تبریز با سایر شهرهای مهم


  • فاصله تهران تا تبریز: حدود ۶۲۰ کیلومتر (حدود هفت ساعت رانندگی با سرعت عادی)
  • فاصله اصفهان تا تبریز: حدود ۱۰۳۸ کیلومتر
  • فاصله رشت تا تبریز: حدود ۴۸۱ کیلومتر
  • فاصله مشهد تا تبریز: حدود ۱۵۴۸ کیلومتر
  • فاصله شیراز تا تبریز: حدود ۱۵۱۹ کیلومتر


آب و هوای تبریز

تبریز از شمال، جنوب و شرق به سمت جبال کوهستانی و از غرب به دشت‌های هموار و صحرایی دشت تبریز و شوره‌زارهای تلخه رود منتهی می‌شود. این موقعیت خاص شهر تبریز را به یک جلگه کوهستانی-صحرایی تبدیل کرده است. با توجه به موقعیت طبیعی و جغرافیایی تبریز، این شهر از سردترین شهرهای ایران محسوب می‌شود که آب و هوای سرد و خشک کوهستانی دارد.میانگین دما در فروردین ۱۰.۵ درجه سانتی‌گراد، در تیر ۲۵.۴ درجه سانتی‌گراد، در ماه مهر ۱۴.۱ درجه و در دی ۲.۵- درجه سانتی‌گراد است. بهترین زمان سفر به تبریز فصل تابستان است.آب و هوای تبریز در تابستان بسیار دلپذیر بوده، ولی در زمستان هوای شهر تبریز بسیار سرد است.


جاذبه های گردشگری تبریز

  • بازار بزرگ تبریز با یک کیلومترمربع وسعت، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده دنیا است در این بازار تعدادی کاروان‌سرا، مسجد و مدرسه با نمای آجری و گنبدهای زیبا ساخته شده که نظر هر گردشگری را به خود جذب می‌کند.
  • خانه مشروطه در موزه خانه مشروطه تندیس‌ها، وسایل ارزشمندی مثل سلاح کمری ستارخان و اسناد تاریخی برای بازدید عموم قرار گرفته و سالانه گردشگران زیادی از موزه مشروطه تبریز بازدید می‌کنند.

آدرس : تبریز، خیابان شهید مطهری، روبروی مسجد جامع

  • مسجد کبود

آدرس: تبریز، خیابان امام خمینی، نرسیده به میدان ساعت، جنب پارک خاقانی

  • مسجد تاریخی جامع مربوط به دوران سلجوقیان تا دوره قاجار است. در این مسجد، اوج هنر و معماری هنرمندان آن زمان به وضوح دیده می‌شود. از زیباترین سازه‌های مسجد جامع تبریز کاشی‌کاری و گلدسته‌های این بنا هستند.

آدرس : تبریز، خیابان شهید مطهری، انتهای بازار تبریز

  • مقبره الشعرا (قبرستان سرخاب) در قبرستان سرخاب بیش از ۴۰۰ فرد مشهور که اغلب شاعر بوده‌اند،آرام گرفته‌اند.از مشهورترین افراد این قبرستان می‌توان حکیم اسدی طوسی و سید محمدحسین بهجت تبریزی (شهریار) را نام برد.مقبره‌الشعرا یکی دیگر از جاذبه های تبریز است و بازدید از آن به‌خصوص برای دوست‌داران اهل ادبیات پیشنهاد می‌شود.

آدرس : تبریز، محله ششگلان، خیابان ثقه الاسلام، تقاطع عارف، تکیه حیدر

  • ارگ علیشاه (ارگ تبریز) : آدرس :تبریز، ضلع جنوبی تقاطع امام خمینی و خیابان فردوسی، نزدیکی محدوده میدان ساعت


جاذبه‌های مذهبی شهر تبریز


مسجد صاحب الامر (مسجد شاه طهماسب)

شاه طهماسب اول صفوی، در آغاز سلطنت دستور ساخت مسجد صاحب الامر را صادر کرد. این مسجد یک گنبد و دو مناره بلند داشت که در سال ۱۴۰۵ به دستور سلطان مراد چهارم عثمانی تخریب شد. پس از این حادثه در زمان شاه سلطان حسین صفوی توسط وزیر وقت آذربایجان میرزا محمد ابراهیم تعمیر و بازسازی شد.

آدرس: تبریز، انتهای خیابان دارایی، میدان صاحب الامر


امام زاده سید حمزه تبریز

تاریخ اولین احداث آن به سال ۷۱۴ هجری قمری برمی‌گردد.بنای اولیه،پس از مرگ سید حمزه،توسط پسرش سید حسین احداث شد.سمت جنوب صحن، امام زاده مقبره و سمت مشرق و شمال آن، محل تدریس طلاب دینی است. در حرم امامزاده آیینه‌کاری و کتیبه‌ای از خط نستعلیق توجه هر بازدید کننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

آدرس : تبریز، محله سرخاب‌ تبریز، محل‌ تقاطع‌ خیابان‌ ثقه الاسلام‌ و بازارچه سید حمزه‌


کلیسای مریم مقدس

بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کلیسای تبریز به حساب می‌آید.در منطقه دیک باشی میدان نماز (کوروش بزرگ سابق) قرار گرفته و حالا محل برگزاری مراسم‌های ملی و مذهبی مسیحیان است. بنای اولیه این ساختمان به سال ۸۷۹ تا ۹۷۹ خورشیدی برمی‌گردد که براساس معماری و تزیینات کلیسا، قدمت آن را می‌توان به دوره ایلخانان مغول نسبت داد.

آدرس : تبریز، انتهای خیابان شریعتی (شهناز شمالی)، نبش میدان نماز


جاذبه‌های طبیعی تبریز

روستای کندوان تبریز

در ۵۰ کیلومتری تبریز از دیدنی‌ترین جاذبه های تبریز واقع شده که بیش از هزار سال قدمت دارد.روستای کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان به شمار می‌رود و تنها منطقه صخره‌ای است که نزدیک به ۱۲۰ خانواده در فضاهای صخره‌ای (لانه زنبوری) سکونت می‌کنند. این روستا به عنوان تنها نمونه زنده معماری صخره‌ای که زندگی در آن جریان دارد، در دنیا معرفی و شناخته می‌شود.

آدرس : آذربایجان شرقی، شهرستان اسکو، بخش مرکزی، دهستان سهند، روستای کندوان


پارک تاریخی ائل گلی (شاه گلی)

پارک شاه گلی یکی از جاذبه‌های توریستی تبریز است که در زمان آق‌قویونلوها احداث شد و از آن به عنوان بزرگ‌ترین منبع ذخیره آب به منظور آبیاری باغ‌های مناطق شرقی تا دروازه تهران و تپلی باغ استفاده می‌شد. پارک شاه گلی در دوران صفویان گسترش یافت و در حکومت وقت پهلوی به شهرداری تبریز به عنوان یک گردشگاه عمومی واگذار شد. بهتر است بدانید که واژه (گُل) در زبان ترکی معنی شبیه (رودخانه) دارد.

یک دریاچه بزرگ با عمق ۱۲ متر در این پارک وجود دارد و حالا می‌توان در آن قایق‌سواری کرد.

آدرس: تبریز، آزادراه کنارگذر جنوبی تبریز، ایستگاه مترو ائل گلی


موزه های تبریز

  • موزه صدا تبریز آدرس: تبریز، خیابان تربیت، کوچه کرباسی، پلاک ۷۳
  • موزه آذربایجان آدرس: تبریز، خیابان امام، جنب مسجد کبود
  • موزه عصر آهن آدرس: تبریز، خیابان خاقانی، خیابان روشنایی، جنب پارکینگ کبود
  • موزه بازار و مشاغل آدرس: تبریز، انتهای بازار بزرگ تبریز، خیابان آزادگان، خیابان آینه‌سازان، جنب یخچال صادقیه
  • موزه شهرداری آدرس: تبریز، خیابان امام خمینی، میدان ساعت، ساختمان شهرداری
  • موزه کارتون  آدرس:تبریز، باغ گلستان، خانه هنر


خانه های تاریخی تبریز

  • خانه استاد شهریار آدرس : تبریز، خیابان ارتش، محله مقصودیه
  • خانه پروین اعتصامی آدرس: تبریز، خیابان عباسی، جنب مسجد آقامیر، کوچه ساوجبلاغی، پلاک ۶
  • خانه لاله آدرس:تبریز، خیابان ارتش جنوبی، کوچه صدر
  • خانه حریری آدرس:تبریز، خیابان تربیت، کوچه نورهاشمی، پلاک ۱۲۳
  • خانه بهنام آدرس: تبریز، میدان ساعت، محله مقصودیه


پارک‌های تبریز

  • پارک بزرگ تبریز آدرس: تبریز، بالاتر از بلوار آذربایجان
  • پارک باغلارباغی آدرس:تبریز، بلوار استاد شهریار، ضلع شمالی ورودی کوی ولی ‌عصر، جنب پارک ولیعصر
  • پارک ولیعصر آدرس:تبریز، کوی ولیعصر، جنب مجتمع تفریحی باغلارباغی



بهترین زمان سفر به تبریز


بهترین زمان سفر به تبریز از نظر ارزان بودن قیمت‌ها، فصل پاییز و زمستان است. شهر تبریز با توجه به آب‌وهوای سردی که در پاییز و زمستان دارد، تعداد سفرها در این بازه زمانی به حداقل می‌رسد.اگر اقتصادی بودن مخارج سفر اولویت شما نیست، بهترین زمان سفر به تبریز از نظر شرایط جوی در فصل تابستان (تیر الی اوایل شهریور) است. تبریز در تابستان از آب‌وهوای معتدل و خنکی برخوردار بوده و یکی از بهترین قطب‌های گردشگری در تابستان به محسوب می‌شود.


سفر به تبریز با هواپیما

سفر با هواپیما بهترین، راحت‌ترین و در عین حال گران‌ترین روش برای جابه‌جایی محسوب می‌شود، مثلا اگر از شهرهای جنوبی قصد رفتن به شهر تبریز دارید، در صورت استفاده از مسیر زمینی چندین شبانه‌روز در راه خواهید بود که این مسئله ممکن است برای برخی از مسافران چندان خوشایند نباشد، ولی به وسیله هواپیما بدون خستگی در کم‌ترین زمان به مقصد می‌رسید


سفر به تبریز با قطار

از گذشته تاکنون سفر با قطار از ایمن‌ترین و محبوب‌ترین وسیله‌های سفر است. از مزایای سفر با قطار می‌توان مناسب بودن قیمت بلیط در مقایسه با هواپیما، راحتی و مشاهده مناظر بین‌راهی دانست. سفر با قطار همواره بیش‌ترین تعداد متقاضی از میان مسافران را داشته، پس بهتر است رزرو بلیط قطار را به روزهای نزدیک به حرکت‌تان موکول نکنید.


سفر به تبریز با اتوبوس

جابه‌جایی با اتوبوس ارزان‌ترین و طولانی‌ترین روش برای سفر به تبریز است. از مزایای مسافرت با اتوبوس در دسترس بودن اتوبوس در بیش‌تر روزهای هفته بوده که به اکثر شهرهای بزرگ در طول یک روز چندین اتوبوس برای سفر وجود دارد. اگر می‌خواهید در مدت زمان کم‌تری به شهر تبریز برسید، هواپیما یا قطار انتخاب مناسب‌تری است.

سفر به تبریز با ماشین شخصی

در صورتی که با ماشین شخصی به مقصد تبریز می‌روید، با یک تیر دو نشان بزنید و در طول مسیر پیش رویتان از شهرهای بین راه دیدن کنید. توصیه می‌کنیم اگر برای اولین بار به شهر تبریز سفر می‌کنید، قبل از سفر با مسیرها آشنا شوید و حین سفر در صورت هرگونه مشکل از مردم بومی آن منطقه کمک بخواهید.


سوغات خوراکی تبریز

از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین سوغات شهر تبریز می‌توان به شیرینی های تبریز اشاره کرد. تبریز، شهر شیرینی‌های تمام‌نشدنی است که از خوردن هیچ‌کدام سیر نخواهید شد. از جمله خوشمزه ترین شیرینی های تبریز باید به نوقا، قرابیه، شرینی اریس، باقلوا، شیرینی کنجدی، حلوا بزرک، شیرینی لطیفه تبریزی، ایشلی کوکه، راحت‌الحلقوم، چورتمه (ریس خشک)، رشته ختایی، شیرینی پیچ انگشتی (پفک گردویی)، مربای گل سرخ، لوز، آجیل و خشکبار، عسل سهند و پنیر معروف تبریزی اشاره کرد که سوغات تبریز هستند.

سوغات صنایع دستی شهر تبریز

صنایع دستی از مهم‌ترین سوغات شهر تبریز به حساب می‌آید؛از صنایع دستی شهر تبریز می‌توان فرش دست‌بافت، چرم تبریز، قلم زنی، سفال و سرامیک، ورنه بافی (سوماک)، گلیم بافی، نقره کاری، منبت کاری و چاپ کلاقه‌ای (باتیک) را نام برد.


غذاهای سنتی تبریز

از غذاهای سنتی تبریز ازجمله کوفته تبریزی (معروف‌ترین غذای تبریز)، خورش هویج، دلمه برگ مو، کوکو لوبیا سبز، آش اوماج، آش آبغوره، آش ماست، آش میوه، قارنی یاریخ، دویماج، قورما شورباسی، سوتی پلو، کباب بناب و شیر پلو (سوت پلو) است.


جشن افتتاح نخستین خط تراموای ایران در شهر تبریز

شبکه حمل‌ونقل عمومی تبریز یکی از نقاط قوت این شهر است اما باید بدانید که این قوت، سابقه دیرینه دارد. بعد از راه‌اندازی اولین تراموا در شهر سن‌پترزبورگ، اولین تراموای ایران در سال ۱۲۸۰ شمسی، توسط شهردار قاسم خان والی در تبریز راه‌اندازی شد. این وسیله نقلیه به خاطر استفاده سربازان روسی، کم‌کم با نام قونقا شناخته شد. تبریز نخسین شهر کشور بود که چنین سیستم حمل‌ونقلی داشت؛ راه‌اندازی قونقا یا تراموا تحول بزرگی در حمل‌ونقل محسوب می‌شد.


شهر تبریز، شهر بدون گدا

تبریز یکی از رکوردهای عجیب در کشور را به‌نام خود ثبت کرده و آن هم شهر بدون گداست. با توجه به اینکه خیلی از شهرها با معضل گدا و تکدی‌گری مواجه هستند، اسم تبریز سال‌هاست به عنوان شهر بدون گدا سر زبان‌ها می‌چرخد. شاید جالب باشد که بدانید اولین خیریه ایران با نام (خیریه تبریز) در سال ۱۲۹۵ شمسی در تبریز ثبت شد و فعالیت خود را شروع کرد.


شهر زیرگذرها و روگذرها

عملیات زیرگذرسازی از دهه ۶۰ در تبریز شروع شد و روند صعودی در پیش گرفت، به‌طوری‌که بین سال‌ها ۷۰ تا ۷۰ بیش‌از ۲۰ زیرگذر در این شهر ساخته شد. طی سال‌های بعدی، در دوره‌های مختلف شهرداری، زیرگذرها و روگذرهای متعددی به تبریز اضافه شد و باعث شد این شهر لقب شهر زیرگذرها و روگذرها را داشته باشد.


شهر تبریز، شهر شکلاتی ایران

آذربایجان شرقی حدود ۵۰ درصد از تولید شیرینی و شکلات ایران را به‌عهده دارد و به عنوان قطب تولید صنایع غذایی، شیرینی و شکلات کشور شناخته می‌شود. تبریز با تنوع بی‌نظیر شیرینی‌های سنتی و خوراکی‌های مختلف و رشد روزبه‌روز این صنعت، لقب شهر شکلاتی ایران را به‌دوش می‌کشد.


شهر تبریز، شهر جهانی بافت فرش

شورای جهانی صنایع دستی، عنوان (شهر جهانی بافت فرش) را به تبریز اختصاص داده است. این انتخاب براساس شاخص‌های مختلفی توسط متخصصان صورت گرفته است. قدمت فرش تبریز و زیبایی بی‌نظیر آن‌ها، کمتر در دیگر فرش‌های مشابه در دنیا دیده می‌شود.


دومین شهر بلندمرتبه‌ساز ایران، شهر تبریز

تبریز به عنوان دومین شهر بلندمرتبه‌ساز ایران هم شناخته می‌شود. این لقب به خاطر برج‌سازی‌های زیاد تبریز است. در این شهر، عملیات‌های ساخت‌وساز مهندسی با سرعت و دقت بالایی انجام می‌گیرد.


شهر پیشتاز در جذب گردشگر سلامت در ایران

تبریز پتانسیل بسیار بالایی در گردشگری سلامت دارد. به همین دلیل با تلاش مسئولان و برنامه‌ریزی‌های اصولی، تبدیل به یکی از شهرهای پیشتاز در جذب گردشگر سلامت در ایران شده است.


شهر تبریز، قطب خودروسازی ایران

ظرفیت بالای خودروسازی تبریز باعث شده که در حوزه صنعت خودروسازی گام‌های بزرگ‌تری بردارد. این شهر تاکنون کارخانه‌های ساخت قطعات متعددی داشته و به عنوان قطب قطعه سازی ایران نیز شناخته شده است. با این توضیحات، ممکن است روزی بتواند به عنوان قطب سوم خودروسازی کشور نیز شناخته شود.


دومین شهر دانشگاهی ایران

دانشگاه تبریز در سال ۱۳۲۵ شمسی تاسیس شد. با توجه به اینکه تحصیلات عالی در این شهر همواره سیر صعودی داشته، تبریز در حال‌حاضر به عنوان دومین شهر دانشگاهی ایران، بعد از تهران شناخته می‌شود.



























درباره ما

دفتر خدمات مسافرتی ایرانگردی و جهانگردی برآمده از شرکت سرمایه گذاری ایرانگردی و جهانگردی وابسته به صندوق بازنشستگی کل کشور و سازمان تامین اجتماعی با در اختیار داشتن بیش از 50 هتل در پهنه کشور عزیزمان ایران در سال 1395 تاسیس گردید و از آن تاریخ تلاش نمود تا برخورداری از خدمات سفر را برای قشر گرانمایه کشور که همان بازنشستگان می باشند سهل الوصول و اقتصادی نماید

بیشتر
تهران ، خیابان ولیعصر ، روبروی سه راه توانیر ، بن بست شمس ، پلاک ۳
021-88772860
©2024 ITTIC, All Right Reserved