راهنمای سفر به قشم

آب‌وهوای قشم


قشم بزرگ‌ترین جزیره ایران است. این جزیره در تنگه هرمز واقع شده است. قشم با شهر بندر عباس بندر خمیر، جزیره لارک، جزیره هنگام، تنب کوچک و تنب بزرگ همسایه است. مساحت زیاد، تنوع آب‌وهوایی و پدیده‌های طبیعی خاص از ویژگی‌های قشم است. بیشترین دمایی که در قشم به ثبت رسیده ۴۶ درجه سانتی‌گراد و کمترین دما ۱۶ درجه سانتی‌گراد بوده است.

آب و هوای قشم در بیشتر اوقات سال گرم و مرطوب است. دمای بالای هوا و تابش مستقیم آفتاب قشم شما را در سفر به جزیره حسابی برنزه می‌کند. اگر گرمایی هستید، تابستان و اواخر بهار به قشم نروید. در عوض پاییز و زمستان هوای قشم عالی است.


بهترین زمان سفر به قشم


بهترین زمان سفر به قشم از لحاظ موقعیت آب و هوا، پاییز و زمستان است.

علاوه بر این در ایام تعطیلات نوروز بازار تفریحات و سرگرمی‌های قشم داغ‌تر می‌شود. بنابراین در تعطیلات سال نو هم می‌توانید سفری شیرین در قشم را تجربه کنید.

فرودگاه قشم


عملیات تحقیقاتی برای ساخت فرودگاه قشم از سال ۱۳۰۴ شروع شد. در طی سال‌ها عملیات عمرانی در این فرودگاه ادامه داشت و درنهایت در سال ۱۳۷۲ ساخت‌و‌ساز فرودگاه به پایان رسید. البته هنوز هم برخی پروژه‌های عمرانی در محوطه فرودگاه قشم انجام می‌شود.

 بیش از ۴ میلیون نفر مسافر در سال ۲۰۱۶ از طریق فرودگاه قشم جابه‌جا شده‌اند. فرودگاه قشم در جنوب جزیره واقع شده است. مسیر فرودگاه تا مرکز قشم را با ماشین در زمانی حدود یک ساعت طی خواهید کرد.


سفر زمینی به قشم


1.سفر به قشم با قطار

درصورتی‌که شهر شما ایستگاه قطار دارد، می‌توانید مسیر شهرتان تا بندرعباس را با قطار طی کنید. قطار تهران قشم مسیر را در زمانی حدود ۱۸ و نیم ساعت طی می‌کند.

زمانی که به بندرعباس رسیدید، باید با قایق به قشم بروید. قایق یا شناورهای مسافربری هریک ساعت یک بار از اسکله شهید حقانی عازم اسکله شهید ذاکری قشم می‌شوند. برای لذت‌بردن از زیبایی مسیر حدود ۵۰ دقیقه زمان دارید.


۲. سفر به قشم با ماشین شخصی

پس از اینکه به بندرعباس رسیدید باید به بندر پل بروید. از مرکز بندرعباس تا بندر پل حدودا ۷۰ کیلومتر راه پیش روی شماست. در بندر پل با ماشینتان سوار لندی‌کرافت می‌شوید. با لندی‌کرافت تقریبا ۲۰ دقیقه در دریا هستید تا مسیر بندرعباس به قشم را طی کنید.

لندی کرافت ها برای حمل مسافران با ماشین‌هایشان در نظر گرفته شده‌اند.در زمان‌هایی که موقعیت آب‌وهوایی ناپایدار و دریا ناآرام است، شناورهای مسافربری، مسافران را به قشم نمی‌برند. در این موقعیت مسافران می‌توانند خودشان را به بندر پل برسانند و با لندی کرافت به قشم بروند.

رزرو هتل در قشم


در قشم هتل ۵ ستاره وجود ندارد هتل آتامان و هتل ارم، از هتل ‌های ۴ ستاره قشم هستند.

برای کمترشدن هزینه سفر هتل های ۳ ستاره قشم انتخاب مناسبی برای شما هستند هتل‌هایی نظیر هتل سینگو، هتل رخسار، هتل ریحان و… از معروف‌ترین هتل های ۳ ستاره قشم هستند.


اجاره اقامتگاه بوم گردی در قشم

اقامتگاه‌ بوم‌گردی در قشم کم نیست؛ اقامتگاه‌‌هایی که عمدتا ظاهر سنتی ساختمان را حفظ کرده است و درعین‌حال از امکانات مناسب برای زندگی برخوردارند. این اقامتگاهها با صنایع دستی تزئین می‌شوند. برای خواب هم در بیشتر مواقع لحاف و تشک برای مهمانان تدارک دیده شده است.

رستوران های قشم

1.رستوران نعیم

2.رستوران دفاری

3.رستوران خوان بوم

4.رستوران بادیل

5.رستوران شاورما

دیدنی های قشم


۱- جزیره ناز قشم

جزیره یا جزایر ناز، مجموع سه جزیره صخره‌ای است که در میان دریا واقع شده‌اند. در برخی از ساعات روز، آب دریا عقب می‌رود و شما با پای پیاده یا با ماشین می‌توانید به این جزایر زیبا برسید. از بالای صخره‌ها می‌توانید برخورد موج‌ها با سنگ‌ها را تماشا کنید و لذت ببرید. لاک‌پشت‌ها، فلامینگوها، مرغان دریایی و خرچنگ‌ها حیواناتی هستند که می‌توانید آنها را از نزدیک و در محل زندگی‌شان ببینید.

لذت‌بردن از زیبایی‌های طبیعی بخشی از تفریحات جزیره ناز است. در چندین ساعت از شبانه‌روز مردم بومی در اطراف ساحل بساط دست‌فروشی بر پا می‌کنند. انواع صنایع دستی، صدف، لباس‌های محلی و میوه‌های گرمسیری ازجمله کالاهایی است که در این محل فروخته می‌شوند.

۲- تنگه چاهکوه قشم

همان طور که از نامش پیداست هم تنگه و هم چاه‌های متعدد دارد. این تنگه در بین کوه‌های صخره‌ای واقع شده است. در ابتدای راه مسیر باز و وسیع است اما کم‌کم صخره‌ها به هم نزدیک‌تر و فاصله‌شان کمتر می‌شود. چاه‌هایی که در این دره وجود دارند تعدادشان زیاد و عمقشان کم است.

برجستگی‌ها و فرورفتگی‌های داخل کوه‌های صخره‌ای اطراف تنگه، می‌تواند قوه تخیل شما را فعال کند. با دیدن این شکل‌های عجیب می‌توانید تصورات جالبی در ذهنتان بسازید.

۳- جنگل حرا قشم

جنگل‌هایی با ریشه‌های درهم‌تنیده و قامتی نسبتا کوتاه اما پر از برگ و سرسبز.

این جنگل از جاهای دیدنی قشم با توجه به بالا‌و‌پایین‌رفتن آب، به زیر آب می‌رود و بالا می‌آید. درختان جنگل حرا نسبت به آب شور دریا مقاوم‌اند. در واقع برگ‌های این درختان به‌گونه‌ای است که نمک آب دریا را بیرون می‌دهد.

بومی‌های منطقه در بین این درختان تور پهن و در ایام خاصی از سال میگو صید می‌کنند. از سوی دیگر برگ‌های این درختان هم برای خوراک حیوانات استفاده می‌شود. از این رو مردم بومی زمانی که درخت‌ها کاملا از آب بیرون هستند، برگ‌های درختان را برای این مصارف می‌چینند.

از دیگر زیبایی‌های جنگل حرا، وجود انواع پرندگان بسیار زیباست. پرندگانی نظیر فلامینگو، پلیکان، مرغ ماهی‌خوار و… را می‌توانید در این جنگل‌ها از نزدیک ببینید. شما برای تماشای این جنگل عجیب و خاص باید سوار قایق شوید و روی آب، بین درختان گردش کنید.

۴- غار نمکدان قشم

غار نمکدان، در جنوب غربی قشم و در فاصله ۹۰ کیلومتری از مرکز شهر واقع شده است. بعد از طی این مسیر و کمی پیاده‌روی به غار می‌رسید. لایه‌های روی هم نمک و قندیل‌های بسیار زیبا و شگفت‌انگیز نمک، صحنه‌های فوق‌العاده‌ای را در این غار به وجود آورده‌اند.

۵- غار خربس قشم

غار خربس مجموعه‌ای از غارهای در دل هم در کوهی نه‌چندان مرتفع‌اند.در یک دوره زمانی این غارها به پناهگاهی برای زندگی مردم تبدیل شدند. از آن زمان این غارهای تو در تو شکل اتاق و محل زندگی را به خود گرفت.

غار خربس در فاصله ۱۰ کیلومتری از مرکز شهر قشم واقع شده است.

۶- دره ستارگان قشم

این دره یک محوطه وسیع از کوه‌ها و صخره‌هاست که به‌مرور زمان و بر اثر فرسایش شکل‌های عجیبی و خاصی به خود گرفته‌ است. زمانی که در این محوطه قدم می‌زنید قسمت‌های شسته شده کوه‌ها و صخره‌ها چشم شما را به خود جلب می‌کنند. وقتی باد در بین صخره‌ها می‌پیچد صدای عجیبی شنیده می‌شود، صدایی که در محیط خاص دره ستارگان، فضا را کمی وهم‌آلود می‌کند.

مردم بومی معتقدند این محوطه یک کوه صخره‌ای بوده که به‌دلیل برخورد یک ستاره با آن به این شکل در آمده است. از این رو به آن دره ستارگان می‌گویند.

زمانی که به سمت دره ستارگان می‌روید از روستای برکه خلف می‌گذرید. جالب است بدانید این روستا به‌عنوان تمیزترین روستای ایران به سازمان ملل معرفی شده است. اهالی روستا به‌نوبت و در دفعات روستا را جارو و تمیز می‌کنند.

۷- دره تندیس های قشم

دره تندیس ها، بسیار شبیه به دره ستارگان است. با این تفاوت که دره تندیس ها در محوطه‌ای بسیار بزرگ‌تر واقع شده است. در این دره، فرسایش باد، باران و تابش نور آفتاب صخره‌ها را به‌شکل تندیس‌های عظیم‌الجثه تبدیل کرده است.

دره تندیسها، میلیون‌ها سال قبل در میان دریا بوده است. شاهد این ادعا هم در اولین نگاه، صدف‌های فراوانی است که در سطح زمین دیده می‌شوند.

۸- سد گوران قشم

در مدت حضورتان در قشم، حتما سری هم به روستای گوران بزنید. نام روستای گوران از کلمه گبران آمده و به اقامت زرتشیان در این روستا اشاره می‌کند. روستای گوران در شمال جزیره قشم واقع شده است. یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های روستای گوران، سد گوران است. سد گوران در طول تاریخ تمدن ایران ساخته شده است. در واقع هر بخش از این سد در یک دوره تاریخی ساخته شده است. پی این سد را هخامنشیان بنیان گذاشته‌اند، تاج سد را هم ساسانیان ساخته‌اند و درنهایت در دوره پهلوی کار ساخت سد به پایان رسید.

علاوه بر دیدن سد، در این روستا می‌توانید به تماشای مراحل ساخت کشتی، قایق و لنج هم بروید.

تفریحات در قشم

۱- غواصی در قشم

۲- پرواز با پاراگلایدر در قشم

۳- قایق‌سواری در قشم

۴- تور آفرود و سافاری در قشم

۵- شاتل‌سواری در قشم

۶- بناناسواری در قشم

۷- پاراسل در قشم

۸- فلای‌بورد در قشم

پارک های قشم

پارک زیتون

پارک کروکودیل

باغ موزه گیاهشناسی

موزه ژئو پارک

حمل و نقل در قشم


تاکسی‌ های قشم

در قشم تاکسی یکی از اصلی‌ترین وسایل حمل و نقل است. تاکسی‌ در فرودگاه قشم و نزدیکی مراکز خرید قشم یا مراکز تفریحی و… وجود دارند. علاوه بر این در هتل محل اقامت خود هم می‌توانید از تاکسی سرویس مخصوص هتل استفاده کنید. تاکسی‌های هتل شما را تا دورترین نقاط جزیره هم می‌رسانند.


اجاره ماشین در قشم

در سفر به قشم می‌توانید در قشم ماشین اجاره کنید. عموما اجاره ماشین در قشم و در کیش بسیار متداول است. نمایندگی شرکت های اجاره ماشین در قشم کم نیستند. از همان فرودگاه می‌توانید ماشین دلخواهتان را اجاره کنید. برای اجاره ماشین در قشم باید گواهینامه و کارت ملی داشته باشید. ضمنا علاوه بر هزینه اجاره ماشین، باید مبلغی را نیز بابت ضمانت بپردازید. اجاره ماشین در کیش و قشم قوانین تقریبا شبیه به هم دارند.

شما با اجاره ماشین در قشم، می‌توانید از ماشین سواری با لوکس‌ترین خودروها لذت ببرید.


اجاره ون در قشم

اگر سفرتان به قشم دسته‌جمعی است، می‌توانید ون اجاره کنید. شما با اجاره ون در قشم به‌جای اجاره ماشین، هزینه‌هایتان کمتر می‌شود.

برای اجاره ون در قشم هم کافی است یک جستجوی ساده در اینترنت انجام دهید. پس از جستجو، به‌دنبال یک شرکت معتبر باشید تا ون اجاره کنید.

خرید در قشم


۱- سیتی سنتر ۱ قشم

سیتی سنتر ۱ قشم در میدان امام قلی خان قشم در مرکز شهر واقع شده است. در این مرکز تجاری که در ۲ طبقه ساخته شده است، کالاهایی نظیر لباس، کیف، کفش، شکلات، لوازم خانگی، لوازم صوتی و تصویری، لوازم آرایش و… به فروش می‌رسد. در سیتی سنتر ۱ علاوه بر این فروشگاه‌ها، فودکورت، رستوران و مراکز تفریحی نیز وجود دارد.


۲- سیتی سنتر ۲ قشم

سیتی سنتر ۲ قشم درست روبه‌روی سیتی سنتر ۱ در آن سوی خیابان واقع شده است. برای رفت‌وآمد بین سیتی سنتر ۱ و ۲ نیازی نیست از ساختمان‌ها خارج و وارد خیابان شوید. بین دو سیتی سنتر یک راهروی بزرگ ساخته شده که شما را از یکی به دیگری می‌رساند. داخل این راهرو آثار هنری، صنایع دستی و عکس‌هایی از جزیره قشم با یک نورپردازی ملایم به نمایش گذاشته شده است.


۳- بازار درگهان قشم

یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای قشم، بازار درگهان است. این بازار مجموعه‌ای از تعدادی پاساژ و مرکز خرید است که به عرضه کالاهای مختلف مشغول‌اند.

مهم‌ترین مراکز خرید درگهان عبارت‌اند از: مجتمع تجاری دریا، مجتمع تجاری صدف، مجتمع تجاری مروارید، مجتمع تجاری نور، مجتمع تجاری اطلس، مجتمع تجاری زمرد، مجتمع تجاری دو دلفین، مجتمع تجاری پرشین گلفت، مجتمع تجاری نگین، مجتمع تجاری اطلس، مجتمع تجاری نور و…


۴- بازار قدیم قشم

اگر در سفر به قشم، زمان دارید حتما به بازار قدیم قشم سری بزنید، حتی اگر نمی‌خواهید خرید زیادی انجام دهید. در این بازار علاوه بر خرید، می‌توانید بافت قدیمی شهر را نیز تماشا کنید. لباس‌ها و پارچه‌های سنتی زیبای قشم هم در این بازار موجود است


5 بازار پردیس قشم

بازار پردیس در یک ساختمان ۴ طبقه واقع شده است. ۲ طبقه این ساختمان تجاری و ۲ طبقه مسکونی است. در این بازار انواع کالاهای لوکس، لباس، لوازم خانگی و… به فروش می‌رسد.

از دیگر بازارها و مراکز خرید جزیره می‌توان به مرکز تجاری فردوسی قشم، مجتمع تجاری سیمرغ قشم، مرکز خرید مرجان قشم، مرکز خرید خلیج‌فارس قشم و مرکز خرید ستاره قشم اشاره کرد.

درباره ما

دفتر خدمات مسافرتی ایرانگردی و جهانگردی برآمده از شرکت سرمایه گذاری ایرانگردی و جهانگردی وابسته به صندوق بازنشستگی کل کشور و سازمان تامین اجتماعی با در اختیار داشتن بیش از 50 هتل در پهنه کشور عزیزمان ایران در سال 1395 تاسیس گردید و از آن تاریخ تلاش نمود تا برخورداری از خدمات سفر را برای قشر گرانمایه کشور که همان بازنشستگان می باشند سهل الوصول و اقتصادی نماید

بیشتر
تهران ، خیابان ولیعصر ، روبروی سه راه توانیر ، بن بست شمس ، پلاک ۳
021-88772860
©2024 ITTIC, All Right Reserved